Islamic Widget

terima kasih kerana sudi melawat blog saya ini....blog ini dihasilkan adalah untuk tujan berkongsi cerita-cerita yang dapat memberi kita seribu pengajaran di dalam menempuh hidup ini.....walaupun ianya hanya sekadar nukilan atau pun rekaan semata-mata, tetapi pengajaran yang dapat kita perolehi dari kisah-kisah ini boleh dijadikan iktibar di dalam kehidupan seharian kita.....sekian..

Friday, January 7, 2011

sengalkah aku???




Ku cuba redakan relung hati
Bayangmu yang berlalu pergi
Terlukis di dalam kenangan
Bebas bermain di hatiku

Cerita tentang masa lalu
Cerita tentang kau dan aku
Kini tinggal hanya kenangan
Kau abadi di dalam hatiku

Harusnya takkan ku biarkan engkau pergi
Membuat ku terpuruk rasa ingin mati
Derita yang mendera kapan akan berakhir
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku

Cerita tentang masa lalu
Cerita tentang kau dan aku
Kini tinggal hanya kenangan
Kau abadi di dalam hatiku

Harusnya takkan ku biarkan kau pergi
Membuat ku terpuruk rasa ingin mati
Derita yang mendera kapan akan berakhir
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku

Aku cinta ooohhhhhh
Aku cinta oooooooo
Aku cinta ooohhhhhh
Aku cinta oooooooo

Harusnya takkan ku biarkan engkau pergi
Membuat ku terpuruk rasa ingin mati
Derita yang mendera kapan akan berakhir
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku

Aku cinta ooohhhhhh
Aku cinta oooooooo
Aku cinta ooohhhhhh
Aku cinta oooooooo

Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku
ooooo


 lagu nie..sangat bermakne dalam idop aku..bait2 lirik dia...
perghhhh.....
mmg kene ngan apa yang aku alami..
kebetulan mase lagu nie top dlu...aku baru je pas clash ngan dia..

motif aku share kan lagu nie kat sni bukan aaa sbb aku mengharap kembali pade dia balik..
tp ntah nape malam nie....
tetibe aku terigat kisah2 silam antara aku ngan dia...

tp nak wat mcm ne..dia pon skrg da bahagia di samping org yang tersayang....
aku je yang kat sni masih gile bayang..hahaha...
tp pape pon...aku doakan supaya insan yang pernah aku sayang nie
berjaya dalam hidup dia..
dan sentiasa bahagia di samping orang yang dia sayang...
aminn......  (^_^)


Friday, November 5, 2010

MAK......ABAH..JANGANLAH AMBIL TANGAN ITA....

Ini sebuah kisah yang bisa mengundang air mata siapa sahaja yang membacanya. Kisah ini saya dapat dari seorang rakan melalui e-mail. Setiap kali membaca kisah nie mesti bergenang air mata. Walaupu manusia memang sering melakukan kesilapan...mungkin ada kesilapan yang dilakukan boleh di maafkan atau diperbetulkan semula..dan mungkin juga ada kesilapan yang dilakukan bakal mengundang kekesalan yang tidak berpenghujungnya. Kerana itu Allah telah memberi akal kepada setiap manusia supaya boleh menilai menimbang dan berfikir sebaik-baiknya dalam melakukan sesuatu samada baik atau sebaliknya..terlajak perahu boleh diundur..terlajak perbuatan..sesal selamanya...


Kisah Si Kecil Ita...

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik.

Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, 'Siapa punya kerja ni?' Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan 'Tak tahu... !''Saya tak tahu Tuan..!

''Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik siisteri lagi.

Bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata 'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut .

Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik.

Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air.

Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. 'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. 'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. 'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap' kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk.

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan.

Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih.

Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata...

'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis.... 'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu.

Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...." (,")(",)


Sunday, October 31, 2010

KEMPEN TAK NAK MEROKOK

ketika sibuk melayari internet, saya terjumpa dengan satu video yang berjaya mencuit hati saya. video ini dihasilkan untuk kempen TAK NAK MEROKOK. video ini saya tidak pasti sumbernya, tetapi ianya mungkin salah satu cara yang terbaik untuk mengurangkan jumlah perokok di negara kita.... mari sama-sama kita saksikan video ini....

video

amacam??sempoi tak kempen nie???????

Saturday, October 30, 2010

GAMBAR MODEL BUKAN ELEKTRONIK

Assalamualaikum...
ini merupakan model bukan elektronik yang saya hasilkan. Ianya diberi nama 'model gambarajah timbul'. Model ini dihasilkan untuk digunakan ketika pengajaran sebagai bahan bantu mengajar (BBM) untuk pelajar buta. Untuk menghasilkan model ini, penggunaan bahan / metarial yang berbeza tekstur perlu digunakan. Ianya adalah bertujuan untuk memudahkan pelajar-pelajar bermasalah penglihatan untuk mendiskriminasikan gambarajah yang ditimbulkan.






Sunday, October 24, 2010

VIDEO PENGHASILAN MODEL (KUIZ BERODA)

assalamualikum w.b.t.
syukur kita kehadrat ilahi kerana dengan limpah dan kurnianya maka kami dapat menghasilkan video yang tidak seberapa ini. Jutaan terima kasih kepada pensyarah kami iaitu Mejar Mohd Jasmy bin Abd Rahman kerana telah memberi komen membina serta idea untuk menjadikan video ini lebih unik dan menarik ditonton. namun, hasil bagi video ini tidaklah seberapa kerana kami masih kekurangan alatan dan juga kemahiran untuk menghasilkannya. ini sahaja yang termampu kami lakukan. seandainya terdapat komen atau pandangan mengenai video ini amatlah dialu-alukan supaya ianya dapat dibaiki untuk kebaikan bersama......




video

antara teknik-teknik yang digunakan di dalam video ini adalah :

1) video
2) audio
3) rakaman suara
4) gambar statik
5) motion picture
6) overlay
7) teks
8) transition
 
untuk menghasilkan video ini, kami menggunakan perisian ulead video studio 11. sekian sahaja, semoga terhibur menyaksikan tayangan video ini.wassalam....

Saturday, October 23, 2010

VIDEO BERKAITAN TEKNOLOGI

AMAZING TRICK SHOT.



video
 BIONIK LEG.

video
COMPACT CAR
video

HONDA ACCORD
video


JAPAN TECHNOLOGI
video


MICROSOFT NEXT TECHNOLOGY

video


ROBOTIC

video


TOUCH SCREEN MENU

video


DEVICE FOR THE BLIND
video


GLIDE CYCLE
video

GAMBAR BERTEKNOLOGI DAN BERINOVASI


1.      PARAGOLFER
Kehidupan merupakan sesuatu yang mencabar bagi insan yang kurang upaya. Tetapi, apa yang membuatkan saya berasa teruja ialah bagaimana mereka menempuh dugaan yang diterima ini tanpa membataskan kegiatan seharian mereka. Dengan berbantukan teknologi, pelbagai alat bantuan dapat dicipta untuk memudahkan pergerakan mereka. Maka dengan itu, terciptalah sebuah alat yang diberi nama “paragolfer”. Alat ini merupakan alat bantuan kepada orang kurang upaya (OKU) untuk bermain golf. Paragolfer merupakan sebuah buggy tiga roda yang yang mempunyai tempat duduk untuk membantu pemain dari posisi duduk ke posisi berdiri. Tempat duduk yang dicipta berkenaan mempunyai ‘chin’ dan ‘waste belt’ untuk tujuan menyokong keseimbangan para pemain ketika menggunakannya. Paragolfer ini juga telah dibina mengikut kesesuaian penggunaannya samada untuk digunakan pada perangkap pasir, rumput panjang, dan di mana sahaja tempat bola itu jatuh. Binaan ini juga tidak akan merosakkan rumput di padang golf kerana ia telah dicipta dengan bentuk yang lembut pada permukaan rumput. Dengan itu, pemain golf kurang upaya akan dapat mencuba permainan golf dengan berbantukan alat paragolfer ini.

 
1.      GLIDE CYCLE
 A
Ini merupakan sesuatu ciptaan yang membanggakan saya. Glide cycle ini merupakan sebuah alat bantuan untuk individu yang mengalami kecederaan pada bahagian kaki atau pun pada individu yang mengakami kurang upaya. Ianya digunakan untuk membantu individu-individu ini melakukan aktiviti senaman. Konsep binaan dan penggunaan alat ini adalah hampir sama seperti binaan dan penggunaan sebuah basikal. Apa yang berbeza hanyalah glide cycle ini digerakkan dengan menggunakan kaki penggunanya sendiri. Untuk memudahkan penggunanya lagi, alat ini mempunyai satu bahagian yang di reka khas untuk menampung berat badan mereka. Maka dengan itu, penggunanya berupaya menggunakan kaki mereka untuk menggerakkan glide cycle ini. Harga untuk sesebuah glide cycle ini adalah sekitar $1649. Bersama ini saya sertakan video cara penggunaan glide cycle pada tugasan vdeo saya nanti.

 
1.      WALKING ASSIST DEVICE FROM HONDA
Honda kebiasaannya lebih dikenali de dalam bidang permotoran. Tetapi, syarikat ini juga telah Berjaya menghasilkan produk yang berlainan selain dari kereta dan motosikal. Kini, Honda telah mencipta robot asimo yang boleh bergerak dengan sendirinya. Honda juga menggunakan teknologi robotiknya untuk menghasilkan peralatan-peralatan lain. Seperti alatan ini, Honda telah menghasilkan alat bantuan untuk  berjalan bagi individu yang mengalami masalah pada bahagian pinggang dan kaki. Ianya juga sesuai untuk digunakan oleh orang tua yang tidak dapat bergerak degan sempurna.  Dengan bantuan alat ini, ianya akan menyokong pada bahagian belakang pengguna dan pada masa yang sama, terdapat DC motor yang dikuasakan oleh litium ion bateri untuk membantu pergerakan penggunanya. Ketahanan bateri ini adalah untuk digunakan selama dua jam untuk sekali cas.
S     
       NAP TV
       NapTV merupakan sebuah bangku yang memunyai skrin rata bada bahagian bawahnya. Ianya dibina sebagai dwifungsi iaitu untuk dijadikan sebagai tempat duduk dan juga untuk menonton kartoon atau rancangan yang diminati. Binaan naptv ini masih belum dibina kerana ianya masih lagi merupakan satu konsep.  Perekanya iaitu Sung-Kyu Nam seharusnya mempercepatkan pembinaan alatan ini kerana ianya sangat sesuai untuk digunakan oleh pelajar pendidikan khas seperti autism, disleksia, down sindrom, hiper aktif dan lain-lain lagi. Dengan adanya nap tv ini, maka pengajaran dapat dilakukan dengan berbagai posisi kerana ianya akan dapat menarik minat pelajar berkenaan untuk terus belajar.

     
      K-SONAR
    

K-sonar merupakan sensor spatial yang menggunakan ‘ultrasonic echolotion bio’ yang merupakan ciptaan ‘acoustic KASPA technologi’ untuk digunakan oleh orang buta untuk mengetahui halangan yang terdapat di hadapan mereka. Kaedah ini dipanggil ‘sonocular percepton’. Dengan menggunakan alatan ini, pengguna akan dapat membayangkan keadaan yang terdapat disekelilingnya. Tidak kiralah sama ada alat ini digunakan secara berasingan atau ianya dipasangkan pada tongkat orang buta kerasa fungsinya adalah sama iaitu untuk membantu orang buta bagi mendapatkan pengalaman dan membantu untuk meningkatkan lagi pengsangan halangan yang terdapat di depan mereka.  Dengan menggunakan bantuan k sonar, pengguna akan dapat mengetahui apa jarak halangan dengan lebih tepat. Alat ini boleh mengesan jarak sejauh 20 kaki untuk mengesan objek atau halangan yang terdapat di hadapan penggunanya.